Trends in het communicatievak

Betteke-van-Ruler

We torenden met zijn allen hoog boven Amsterdam en de Amstel uit tijdens de Welcomlezing van 17 april voor communicatieprofessionals bij Waternet. Niemand minder dan emeritus hoogleraar Betteke van Ruler hield ons daar voor dat communicatie alleen maar belangrijker wordt. De rol van de communicatieadviseur verandert, maar eigenlijk had dat al veel eerder mogen gebeuren van Betteke. Communicatieadviseurs moeten niet alleen uit handen nemen en overnemen, de aap op de schouder nemen en middelen maken, maar in het primaire proces opereren. Daar waar het in essentie om gaat: vertrouwen en de legitimatie van een organisatie.

Vermomd als lieve oma, compleet met parelketting en zilvergrijs haar, zegt Betteke met zachte stem scherpe dingen. Als het over ethiek gaat wordt ze strijdbaar en fel…het is mooi om te zien, dat er in deze vrouw veel kracht en energie zit als het over het vak communicatie gaat en de opdracht die communicatieprofessionals hebben.

Die opdracht is wezenlijk anders dan het gedrag dat professionals nu nu meestal op de werkvloer laten zien. Daarbij komt: de communicatieadviseur is al lang niet meer de enige binnen de organisatie die communiceert. Sinds de komst van on-line communicatie is alles veranderd. Iedereen communiceert, via social media als Twitter en Linked-in is iedereen van CEO tot putjesschepper, woordvoerder geworden van zijn of haar organisatie.

Betteke van Ruler schetst een nieuw profiel voor de communicatieprofessional, gebaseerd op de 4 C’s: Counseling (analyse) Coaching (begeleiden) Conceptualisering (flexibele plannen maken) Creatie (producten maken = ondersteunend). Deze aanpak vraagt meer van de communicatieadviseur die nu nog klassieke communicatieplannen maakt en met middelen strooit. Die middelen zijn in wezen de spiegeltjes en de kraaltjes van de communicatieadviseur…wil de directeur een kernwaardentraject? Doen we! een nieuwe huisstijl, een nieuw logo? ik regel het voor je…u roept wij draaien!

De communicatieadviseur die klaar is voor de toekomst werkt vanuit de kern, het WHY en niet het how en what, dat volgt daaruit. Deze manier van werken, deze basishouding, dat kun je niet doen als trucje. Dit moet van binnenuit komen, vanuit de overtuiging dat je mensen wilt helpen zelf goed te communiceren over hun organisatie en doelen. Niet overnemen, maar ondersteunen en faciliteren. Anderen laten stralen en groeien. Fantastisch…ik plas bijna in mijn broek van vreugde.

Goed nieuws dus tijdens de Welcomlezing: onze rol wordt steeds wezenlijker, belangrijker, maar er heerste geen feeststemming in de zaal…raar, wel maakte aanwezigen zich zorgen over de jongere generatie communicatieprofessionals: leren ze wel de juiste dingen op hun opleidingen? Weet ik straks nog wel genoeg? Of ben ik overbodig, omdat ik niet met social media ben opgegroeid en die jonkies wel? Mag ik nog wel lekker doorgaan met zenden, want dat ben ik zo gewend? Zonde van dit debat en van de sprekers op het podium, die duidelijk een andere, meer positieve boodschap wilden uitstralen. Juist in de samenwerking met de jongere generatie zit de kracht…we zijn er nog niet, maar het komt goed. Een belangrijke opdracht ligt bij de communicatieadviseurs zelf: toon lef en stel de juiste vragen, vraag door en laat je niet wegsturen. Hou op met uitdelen van kraaltjes en toon zelf elke dag aan waarom goede communicatie op dit moment het verschil maakt voor organisaties.

Aandacht geven en luisteren, wie kan het nog? Vertrouwen wekken en legitimeren…ik kijk uit naar het nieuwe boek van Betteke en dan vooral naar het hoofdstuk over de ethische opdracht aan communicatieprofessionals.