Ten ways…to business heaven

happy-businessman_cr

Met een mengeling van gezonde afschuw en kruiperige bewondering volg ik verschillende Amerikaanse marketing en branding goeroes op Twitter en via blogs. Het positieve en de ondernemingslust spat er van af. Waar wij in Nederland vaak nog blijven hangen in het praten over…(wel /niet? Ja maar, waarom? Eerst beleid maken?), wordt je op Amerikaanse blogs getrakteerd op een eindeloze reeks praktische stappenplannen.  ‘4 steps to building your future’, ‘Six questions to focus your business’…Ik kan er geen genoeg van krijgen! Bring it on!

De Zes vragen van Scott Bradley, heb ik laatst toegepast in een adviesgesprek met @NandaNijstad – ritueelbegeleider, die bezig is met het formuleren van de juiste boodschap voor haar nieuwe onderneming. In combinatie met de invuloefening voor een effectieve elevator-pitch levert dat een helder kader op voor een duidelijke marketing/communicatiestrategie.

Probeer de vragen goed doordacht te beantwoorden voor jouw onderneming: en herhaal dat minstens 1 x per jaar!

Zes vragen die je helpen om te focussen, de juiste actie te ondernemen en dit jaar meer geld te verdienen met je bedrijf!

  • Welke behoefte vervul ik in de markt? (of zoals ik het zelf ook wel formuleer:  wat is er niet in de wereld als ik niet met mijn product/dienst kom? Wat mist er dan?)
  • Hoe verpak en verkoop ik de waarde die ik creëer voor mijn beoogde markt?
  • Hoe bereik ik mijn doelgroep en hoe ga ik langdurige relaties met ze aan? (waar zit mijn markt?)
  • Welk proces loop ik door met leads die voortkomen uit stap 3? Zodat ze geïnteresseerd raken en mijn waarde kopen…
  • Waar stop ik de meeste tijd in om leads te genereren? (denk aan activiteiten en aan automatisering) wat levert mij het meeste op? Doe daar meer van en minder van datgene wat minder leads oplevert.
  • Zijn er meetbare doelen en wat doe ik om die meetbare doelen te evalueren? (want…meetbare zaken kun je managen!)

Jouw elevator pitch in 3 stappen

Wat antwoord jij als iemand vraagt wat je doet? Heb je je antwoord klaar? Maak je mensen nieuwsgierig, zodat ze doorvragen? Als je nog geen duidelijk kort antwoord hebt, doorloop dan dit stappenplan met jezelf en blijf er aan schaven en test je antwoord uit, totdat je merkt dat jouw antwoord het gewenste effect heeft op de mensen die jij ontmoet!

Stap 1
Maak een lijst van alle voordelen, resultaten van jouw waarde voor jouw klanten. (Als ze mijn product /dienst hebben gekocht dan…)

Stap 2
Vul deze zinnen aan:

Ik zit in de …..(xyz business)

en ik help….(specifieke doelgroep)

met/om …….  (schrijf hier het meest overtuigende resultaat/voordeel op voor de ontvanger van dit bericht)

stap 3
Schrijf verschillende mogelijke vragen op die mensen kunnen stellen na het horen van jouw ‘pitch’. Bijvoorbeeld: ‘Hoe doe je dat?, ‘Met wie doe je dat?, ‘Wat kost het?’ etc… Zorg ervoor dat je je antwoord klaar hebt en dat jouw antwoord uitnodigt tot meer vragen.

Heb je hier wat aan? Kijk dan ook op deze blogs Scott Bradley – effective marketing advice en Dan Shawbel en negeer de gladde foto’s en de big smiles, als je er niet tegen kan!