Sponsoring sportvereniging schept sociaal kapitaal

Een van de grote voordelen van een zwervende bestaan als zelfstandig communicatieadviseur is dat je door de jaren heen met veel verschillende onderwerpen in aanraking komt. De communicatievragen zijn vaak hetzelfde maar elk onderwerp heeft zo zijn invloed op mijn persoonlijk leven en ontwikkeling. De Transitie van de Jeugdzorg en het communicatietraject voor de gemeente Haarlem gaf bijzondere inzichten in actuele ontwikkelingen van de zorg voor jeugd in Nederland.

Comunity based sociaal kapitaal

Onderzoek toont aan dat kinderen gezonder en gelukkiger opgroeien als ze dat doen in een omgeving waar ouders, school en bijvoorbeeld de trainer coach bij de sportvereniging goed samenwerken. Noem het sociaal kapitaal op basis van gemeenschapszin. “..de kracht van community based sociaal kapitaal blijkt een goede voorspeller te zijn het welbevinden en de gezondheid van bewoners: in wijken die hoog scoren op de sociaal-kapitaalindex is er minder criminaliteit, minder kindersterfte, er zijn minder tienerzwangerschappen, meer deelname aan het hoger onderwijs en er is een hogere tolerantie voor diversiteit[M. de Winter, 2011 – p. 79] Volgens het gedachtegoed van de pedagogische civil society dragen wij een gemeenschappelijke verantwoording voor het aanbieden van een omgeving waar kinderen gezond en gelukkig kunnen opgroeien.

Dit inzicht inspireerde mij om door te gaan met bestuurswerk voor de hockeyclub van mijn kinderen AMHC FIT. Op deze manier kan ik bijdragen aan het creëren van een plek in mijn omgeving waar kinderen zien hoe leuk het is om samen te werken aan de vereniging. Mijn dochter van 10 vroeg laatst waarom onze buurvrouw Danielle zo veel doet voor de club, waarom ze al die toernooien organiseert? ‘Dat vind ze leuk’ was mijn antwoord. Heel basic, maar ontzettend belangrijk voor kinderen en ouders om dit mee te krijgen, dat het goed is en leuk om zonder tegenprestatie in de zin van loon je in te zetten voor een ander, maar dat je er op een andere manier veel voor terugkrijgt.

apentoernooi2014

Bureau Groen sponsort het Apentoernooi 2014 bij FIT, omdat ik geloof in de verbindende kracht van sport en van mensen. Jong geleerd is oud gedaan…Ik wens alle mini’s, e-tjes en F-jes, organisatoren en vrijwilligers een super leuk apentoernooi!