SLAA – kun je dat eten?

De culturele sector staat onder druk. Wat bekent het directeur te zijn van een literaire stichting die hoge ambities en nauwelijks communicatiebudget heeft? Maart 2011 ga ik langs bij Daphne de Heer, gedreven directeur van de Stichting Literaire Activiteiten Amsterdam de SLAA. De Heer treft bij haar aantreden een stichting aan die een kleine groep trouwe volgers heeft, grotendeels studenten literatuur uit de regio Amsterdam en fervente literatuurminnaars. In marketing termen: een niche markt.

Hoe maak je van SLAA een sterk merk?
De Heer maakt direct een plan voor een koerswijziging. Belangrijk doel is de SLAA een duidelijk herkenbaar gezicht te geven. Want zonder die naamsbekendheid is het moeilijk om free publicity te genereren. Zonder marketingbudget ben je daar bijna volledig op aangewezen. Daarnaast wil de SLAA een meer gevarieerd publiek trekken. Het programma wordt daarom meer gedifferentieerd. Daphne en ik spreken over die naam…die naam SLAA! Hoe ga je die laden? Hoe maak je daar een sterk merk van? Tja, die naam moet blijven zegt de Heer. Ondertussen krijgen we kopjes thee van haar zeer toegewijde stagiaires.
‘Gelukkig heb ik een heel goed bureau gevonden dat de nieuwe website vorm geeft’, gaat Daphne verder. ‘ Design studio Dog & Pony uit Amsterdam. Zij maken de nieuwe website 2.0 en hebben de nieuwe huisstijl van de SLAA vormgegeven. Er komt ook een nieuwe versie van de print nieuwsbrief’. Het is duidelijk: deze directeur weet wat ze wil.

SLAA meer zichtbaar met eigen pay-off
Na ruim een uur vragen en onderzoeken, vraag ik De Heer wat er nu precies verdwijnt als de SLAA er niet meer zou zijn? ‘De live beleving van literatuur’ zegt De heer onmiddellijk en vurig. ‘De SLAA heeft een gidsfunctie voor alle mensen die van literatuur houden. Wij zijn het grootste instituut in Nederland dat een echt live podium biedt, waar lezers direct in contact komen met de schrijvers. Of het nu dames zijn die komen voor een avondje Adriaan van Dis, of studenten voor een obscure dichter, de SLAA heeft het allemaal’.
Zo gebeurde het dat we die ochtend in het kamertje in de Balie een mooie pay-off voor de SLAA hebben gevonden: SLAA – Live podium voor literatuur. Dog & pony maakte er een strak beeldmerk van dat ik met gepaste trots op Twitter en Facebook voorbij zie komen: