Elk goed gesprek begint met luisteren

keep-calm-and-listen-to-me-9Veel organisaties zijn in beweging: de wereld om hen heen verandert en de organisatie verandert mee. Maar mensen houden in het algemeen helemaal niet van veranderen. Ze doen er (onbewust) alles aan om de oude bekende situatie te handhaven: ‘homeostase’, noemt de wetenschap dat. Een organisme doet er alles aan om terug te gaan naar de oude vorm. Die krachten zijn heel sterk. Medewerkers die in de voorhoede van verandering opereren, krijgen vaak met deze krachten te maken. Zij worden geconfronteerd met weerstand. Hoe kun je hier op een goede manier mee om gaan?

Zie kritische vragen als ‘koopsignalen’

Juist mensen die veel kritische vragen stellen, zijn geïnteresseerd in wat je doet/te bieden hebt. Maar soms zijn komen die signalen wat verstoord door: mensen maken (soms onbewust/onbedoeld) een boze indruk of zijn ongeduldig en blijven maar ‘hoe’ en ‘wat’ vragen op je af vuren: hoe zit dit, hoe zit dat dan? Benoem het teken dat iemand belangstelling heeft als positief en maak van het ‘vragenvuur’ een dialoog.

De kunst van het meeveren

Laat je niet verleiden tot een wel/niet discussie. Ga de ander niet overtuigen van je gelijk. Start een dialoog door goed door te vragen en in te spelen op de antwoorden. Luister goed, laat dit ook merken door een actieve luisterhouding (hummen, bevestigend knikken: ik begrijp je/ik hoor je), zo pik je achterliggende motieven en ’koopsignalen’ op waar je op in kunt spelen.

Een steengoede zin om de dialoog op te starten is:

‘Je hebt het over…wat maakt dat dit belangrijk voor je is?’

• Jouw gesprekspartner kan deze vraag niet niet beantwoorden en begint met uitleggen, dit geeft jou tijd en ruimte om te luisteren en te ontdekken wat de achterliggende motieven zijn achter de weerstand
• Vraag door, met respect voor de ander en uit oprechte interesse. Wees een OEN: Open, Eerlijk en Nieuwsgierig!
• Geef aandacht, maak een oprecht compliment: ‘goh ik wist niet dat je er zo veel van af wist/ dat je zo betrokken bent bij dit onderwerp’..etc
• Verwachtingen managen: ‘Wat verwacht je… ?’, ‘Wat kunnen wij samen doen om…?’
• Maak een concrete afspraak over wat jullie samen gaan doen.
• Bedank je gesprekspartner

Vermijd ‘waarom’ vragen

‘Waarom doe je dat?’ Als iemand deze vraag aan je stelt, voel je direct een appel om je eigen aanpak te verdedigen. Het woord ‘waarom’ lokt aanval en verdediging uit. Het is een negatief signaalwoord. Vermijd daarom het woord ‘waarom’, maar zeg: ‘wat maakt dat…?’

Oefenen

Probeer deze tips uit. Zoek oefensituaties op: thuis, op je werk, kijk welke zinnen voor jou goed werken. Zorg dat het authentiek is en de stijl past bij jouw persoonlijkheid. Het moet geen trucje worden…

Heb jij ook een goed zin om de dialoog mee op gang te brengen? Welke?